Last day América del Sur - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Andries Boer - WaarBenJij.nu Last day América del Sur - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Andries Boer - WaarBenJij.nu

Last day América del Sur

Door: Andries de Boer

Blijf op de hoogte en volg Andries

12 April 2013 | Ecuador, Galapagos Islands

Het zit er dan weer bijna op, ruim 6 maanden geleden, op 8 november 2012 ruilde ik het kikkerlandje in voor de heerlijke zon van Bonaire! Nu 6 maanden later is het mijn laatste dag in Zuid Amerika, want over ongeveer 5 uurtjes pak het vliegtuig weer terug naar dat koude koude kikkerlandje. Maar eerst nog even een update wat ik zoal de laatste maand heb gedaan!

Eerst maar verder waar ik gebleven was, en dat was bij het begin van de Inca trail. Zwoegen, zweten en alles vervloeken. De Inca trail was erg zwaar, zeker omdat zowel Mark als ik te trots waren om een porter in te huren, wat betekende dat we zelf 10 kilo vier dagen lang meesjouwde. Overal spierpijn en harde matjes (weinig slaap). Maar aan de andere kant, fantastisch eten van onze kok, een goede en grappige gids en een super gezellige groep. Machu Pichhu was ook erg indrukwekkend!

De dagen daarna hebben we het maar rustig aan gedaan en zijn vertrokken naar Arequipa. Beetje het stadje verkennen, langs een mooi Plaza de Armas lopen, een biertje bestellen bij gebrek aan Corona. En een klooster bezoeken waar vrouwen tot non worden opgeleid en daar de rest van hun leven vastzitten, zonder enig contact met de buitenwereld. De gemiddelde leeftijd lag dan ook 10 jaar lager in het klooster in vergelijking met buiten het klooster, mede te danken aan depressies.

En er moest ook maar eens gesurfd worden, we dachten laten we eerst eens langs het dichtsbijzijnde dorpje aan de kust. Dit was Camana! Zodra we aankwamen wilden we weer weg, het was een spookstad met letterlijk niemand op de straten en geen enkel restaurant open op een vrijdagavond. De dag erna zijn we dus maar doorgegaan naar Punta Hermosa! In Punta Hermosa is vrij weinig te doen, behalve 1 dingen en dat is; surfen, surfen en nog eens surfen. Hier hebben we dan ook 6 dagen lang gechilled, gesurfd en zijn we wezen bakken (zonnen). Soms eens een dagje met de hosteleigenaar en zijn volkswagenbusje, naar een ander strandje. Surfboards op het dak vastgemaakt en met z´n 8e in het busje om vervolgens goede golven te pakken op een strandje 20 minuten van Punta Hermosa. Het surfen was vaak toch lastiger dan gedacht en de golven waren soms wel 3 meter hoog.

Tevens even naar Lima gegaan om daar mijn verjaardag en afscheid van Jeffrey te vieren. Hele goede feesten in Lima, grote clubs, veel mensen en goede muziek! Dagen erna in Lima met Mark en Pim souvenirs wezen kopen. Om vervolgens op dinsdag ook afscheid te nemen van Mark en Pim, ik was weer op mezelf. Weer wat leuke mensen leren kennen in Loki Lima en beetje de stad verkennen, catacombes van de kerk San Fransisco bezoeken. Schijnt dat daar vroeger zo´n 25.000 mensen zijn begraven, het was vroeger namelijk normaal om mensen onder de kerk te begraven!

De zon en het surfen trok me toch wel en dus besloot ik naar Mancora te gaan, waar ik van alles heb gedaan, beachvoetbal, waterpolo en feesten, behalve surfen :P. Twee erg chille gasten uit Zweden leren kennen en ervoor gekozen om verder te gaan naar de Galapagos! Hier meteen een cruise geboekt op een katamaran! Super leuke trip van vier dagen, tevens prijskaartje van 600 dollar :P. Elke dag hiken en snorkelen! Van alles gezien, om even wat op te noemen: dolfijnen, schildpadden, haaien, zeehonden, vogels, leguanen, pinguins, giant tortoises. En daarna besloten om nog maar wat duiken te maken, je bent in de Galapagos en je wilt wat. Dus zo gezegd, zo gedaan, heb totaal 4 duiken gemaakt in twee dagen! Gedoken met schildpadden, eaglerays, stingrays, mantarays, haaien (tevens de beroemde hammerhead shark) en het dus prima naar m´n zin gehad!

Maar de reis zit er nu weer op, en dat vind ik eigenlijk ook wel prima! 6 maanden is een lange tijd en na die tijd is het weer fijn om de familie en vrienden eens te zien! Tevens verlang ik weer naar m´n eigen bed en eten uit Nederland. Heb erg trek in een broodje kroket, haha :P. Hieronder de highlights van mijn trip:

- Buenos Aires, Argentina
- Iguazu Falls, Argentina
- Florianopolis, Brazil
- Salt Flates, Bolivia
- Death Road, La Paz, Bolivia
- Inca trail / Machu Picchu, Cuzco, Peru
- Punta Hermosa, Peru
- Galapagos, Ecuador

Morgen om 13.05 land ik met een Boeing 777-200 op Schiphol (KL 0755). Een vlucht van ongeveer 14 uur. Twee slaappilletjes, heerlijk slapen, wakker worden en weer terug in Nederland! Tot snel! Zuid-Amerika het was me een genoegen, adios!

Andries

• 12 April 2013 - 18:38

Rosalie:

Hi lieve broer, leuk verhaal!:) Ik kan niet wachten tot ik je weer zie morgen!! Succes met de terugreis! Liefs, Rosalie

• 12 April 2013 - 19:10

Mineke:

He Andries,

Leuk om je nieuwe verhaal te lezen. Lekker enthousiast. Wens je een hele goeie reis toe, lekker slapen in het vliegtuig, verwend worden door de stewardessen en dan ineens zie je je ouders, familie en vrienden weer. Ook dat is weer leuk! Groetjes Mineke, deze keer ook van Charles.

• 12 April 2013 - 22:45

Nel En Andries:

Op de valreep je verslag gelezen en we hebben van je hele reis genoten en je aardig kunnen volgen bij al je avonturen we zijn blij als je weer heelhuids op Schiphol staat maar zullen je verslagen en foto's missen groetjes van je opa en oma

• 13 April 2013 - 08:22

Janhermansjan:

makker, leuk om je bekkie weer eens van dichtbij te bekijken. ff bijkomen, en dan?