De Divemaster kan beginnen - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Andries Boer - WaarBenJij.nu De Divemaster kan beginnen - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Andries Boer - WaarBenJij.nu

De Divemaster kan beginnen

Door: Andries de Boer

Blijf op de hoogte en volg Andries

28 November 2012 | Bonaire, Kralendijk

Afgelopen week was het megadruk, er zijn namelijk 4 grote cruisschepen langsgekomen met allerlei soorten mensen; dik of dun, oud of jong (vooral oud ^^), Amerikanen, Duitsers of Belgen. Wat een cruiseschip voor ons (ons als in de stagiaires) betekent, is het volgende; het meehelpen van toeristen die graag willen snorkelen. Hierbij bouwen we een tent op met alle snorkelspullen, geven we de mensen een briefing en helpen we ze met verschillende dingen. Er zijn verschillende taken; iemand die beginners helpt met het snorkelen (zo hebben we al iemand gehad die bang was voor het water, moeite had met het in- en uitademen met de snorkel en zelfs iemand met een visfobie.. Waarom je dan wilt gaan snorkelen op Bonaire is natuurlijk een raadsel), een lifeguard in geval van nood, een tourguide die een korte tour geeft langs het rif en iets vertelt over de vissen en iemand die gewoon op de spullen let en lekker aan het chillen is. Meestal zijn het toeristen die nog nooit hebben gedoken op Bonaire, en hebben dan ook vaak de tijd van hun leven. Ze hebben dan ook de kans om 469 verschillende soorten vissen te zien. Om een voorbeeld te geven wat je allemaal kunt zien, kun je de volgende recente video bekijken: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=DL8bWGCA4bk . Na het snorkelen mogen wij weer alles opruimen en met ’n beetje geluk krijgen we een aardige fooi, zo kregen we vandaag 80 dollar in totaal, voor ongeveer 30 mensen die kwamen snorkelen.

Verder heb ik afgelopen donderdag en vrijdag m’n laatste skills in de praktijk voor de Rescuediver gehaald en ben nu dus tevens officieel ‘n Rescuediver. De skills bestonden uit het uitvoeren allerlei handelingen, wanneer je een duiker in paniek hebt, of een vermoeide duiker moet helpen. Daarnaast moesten we zoekpatronen uitvoeren onderwater, om uiteindelijk een bewusteloze duiker te vinden, deze omhoog te brengen en om vervolgens rescues breathes te geven, waarna we naar de kant zwommen, de uitrusting moesten uitdoen en de bewusteloze duiker naar de kant moesten slepen. Hierna kon de noodzuurstof worden toegediend of kon er CPR worden uitgevoerd totdat de ambulancebroeders kwamen. Dit alles was natuurlijk in scene gezet, om ons te examineren.

Het weekend had ik weer vrije dagen, maar deze gingen natuurlijk weer snel voorbij. Even chillen, zonnen en wat werken voor het huizenproject. Zondag leek het wel een dag uit Nederland, we zitten hier namelijk midden in het regenseizoen en was het een hele dag regen en bewolking. Een prima dag dus om alles weer schoon te maken en de was te doen ^^. Maar maandag begon m’n Divemaster, wezen assisteren bij een Advanced Open Water course en ’s middags een mapping duik gemaakt bij Hamlet Oasis. Een mapping duik is niks anders dan het maken van ’n onderwater plattegrond voor de duikers. Dit zodat mensen die komen duiken kunnen navigeren en weten waar ze zijn. Het is de bedoeling dat dit in een aantal duiken gebeurd, en dat is maar goed ook, want de eerste duik had ik last van concentratieproblemen. M’n regulator werkte niet, waardoor ik de noodregulator moest gebruiken, waarna me masker ook elke keer volliep met water. Maar dat kwam door de haargroei auf meine gezicht.

Dinsdag en woensdag waren slavendagen, je denkt wat te kunnen doen aan je divemaster, maar nee het waren hele dagen tanks sjouwen en rijden van de ene locatie naar de andere. Tevens weer een cruiseschip, dus alles bijelkaar erg druk. Zo druk dat ik om 4 uur ’s middags nog steeds niet had geluncht, wat niet echt chill is. Maargoed, tijd voor de nieuwste aflevering van Dexter, tot het volgende verslag uit het warme Bonaire!

Cheers,

Andries

• 28 November 2012 - 10:49

Neldeboer:

Hallo andries we hebben genoten van je verslag we zitten met oom Gerard aan de koffie onze reis begint ook al op te schieten en ik hoop niet dat we in een leeg appartementkomen is er nog iets wat we voor je mee moeten brengen behalve Sinterklaas groetjes opa en oma en gerard

• 29 November 2012 - 02:33

Andries De Boer:

Dag oma, opa en Gerard :). Ja jullie zijn ook al bijna hier bij mij in de heerlijke warmte. Ik denk dat het appartement wel goed komt, Eric vertelde mij vandaag dat ze er erg hard aan het werk zijn. Een zak met pepernoten, marsepein en chocolade heerlijk, haha. Voor de rest denk ik dat ik wel z'on beetje alles heb hier, maar indien jullie nog iets kunnen verzinnen, mag het altijd meegenomen worden! Groeten, Andries

• 03 December 2012 - 17:13

Mineke:

Ha Andries,

Vandaag is gekeken op je site, had je niet verwacht hè? Leuk om te lezen, wat een heerlijk leven heb je daar. Af en toe een beetje werken en vooral lekker chillen. Geniet ook voor de komende weken met je familie, leuk dat ze komen. Veel plezier met de voorbereidingen voor de volgende trip!
    Groetjes, Mineke

• 04 December 2012 - 22:57

Andries De Boer:

Haha, leuk Mineke! Die tweede zin kan je omdraaien hoor :P! Misschien komt het niet zo over, maar ik werk 5 dagen de week van 07.45 tot 17.00. Daarnaast een beetje chillen ;). Ja zeker gezellig dat ze komen! Thanks en tot over een paar maanden! Groetjes, Andries